Гігієна та санітарія

Правила гігієни та санітарії під час занять фізичною культурою

Знання гігієнічних правил необхідно кожній людині, особливо людям, які активно займаються фізкультурою і спортом.

Суворе виконання правил підвищує ефективність оздоровчих занять, зміцнює здоров'я і формує навички культурної поведінки.

На підставі вивчення впливу різноманітних зовнішніх факторів розробляються спеціальні нормативи та гігієнічні правила під час занять фізичними вправами.

Санітарно-гігієнічні норми:

  • дотримання правил індивідуальної гігієни;
  • гігієнічний стан місця, де проводяться заняття;
  • наявність спеціального справного спортивного інвентарю;
  • гігієнічні вимоги до погодних умов;
  • облік екологічного стану в певному районі;
  • наявність спеціального спортивного взуття та одягу;
  • обов'язкове проведення водних процедур по закінченні занять.

Щоб фізкультура принесла людині максимальну користь, необхідно проводити її під контролем лікаря, дотримуючись при цьому основні правила гігієни, без яких заняття можуть завдати шкоди.

Виконуючи фізичні вправи, слід врахувати стан здоров'я займається людини, його анатомічні та фізіологічні особливості.

Особиста гігієна

Індивідуальна гігієна складається з

  • раціонального добового режиму,
  • догляду за порожниною рота і тілом,
  • а також гігієни та взуття одягу.

Суворе дотримання певних правил допомагає зміцнити здоров'я, підвищити фізичну і розумову працездатність, а також досягти спортивних досягнень.

В основі раціонального добового режиму лежить правильне і ритмічне чергування відпочинку, праці та додаткових видів діяльності.

В першу чергу добовий режим ґрунтується на біологічному ритмі людини, правильне дотримання якого дозволяє нормалізувати функцію організму, що допоможе більш ефективно виконувати різні види робіт.

Організація добового режиму:
  • підйом в певний час;
  • виконання зарядки і процедур загартовування;
  • виконання роботи в однаковий час;
  • регулярні заняття спортом;
  • щоденні прогулянки на повітрі;
  • повноцінний сон.
Важливість догляду за тілом

Індивідуальна гігієна тіла сприяє нормалізації життєдіяльності організму, поліпшенню обмінних процесів, травлення, кровообігу, дихання та розвитку інтелектуальних і фізичних здібностей.

Від стану шкіри залежить і здоров'я людини, опірність організму багатьох захворювань і працездатність.

Догляд за тілом повинен включати в себе не тільки догляд за шкірними покривами і волоссям, але і за ротовою порожниною.

Гігієна одягу і взуття

Спортивний одяг і взуття повинна відповідати вимогам, які пред'являє специфіка занять і правила проведення різних спортивних змагань.

Одяг не повинен стискати рухів і по можливості бути легкою.

Виготовляють спортивний одяг, як правило, з еластичної тканини, яка має високу повітропроникність, добре вбирає піт і сприяє його випаровування.

Спортивне взуття обов'язково повинна бути еластичною, легкої і добре вентилюватися.

Також слід звертати увагу, щоб водотривкі і теплозахисні властивості взуття відповідали природних умов і погоди. Таким вимогам найкраще відповідає натуральна шкіряне взуття, яка має хорошу еластичність, малу теплопровідність і здатність зберігати свою форму в разі намокання.

Спортивне взуття та одяг потребують регулярного догляду.

Білизну слід прати кожен раз після тренування, намоклий або забруднену взуття необхідно очищати, сушити і змащувати спеціальним кремом.

Зберігати спортивну амуніцію слід в добре провітрюваному місці.

Раціональне харчування

Правила раціонального харчування побудовані на певних наукових засадах, які забезпечують правильне формування організму і його зростання, сприяють більш тривалому збереженню здоров'я, високої інтелектуальної і фізичної працездатності, а також подовжують творче довголіття.

При заняттях фізичними вправами грамотне раціональне харчування допомагає швидше відновити сили після втоми і досягти значних спортивних результатів.

Гігієнічні правила утримання спортивних споруд:

  • необхідне проведення регулярного санітарного нагляду спортивних приміщень;
  • дотримання взаємозв'язку таких службових приміщень, як гардеробні, роздягальні, душові й туалети;
  • внутрішня обробка приміщень повинна бути рівною, без ліпних прикрас і виступів, володіти стійкістю до ударів і допускати регулярне вологе прибирання;
  • створення в спортивному залі оптимального мікроклімату, забезпечення необхідного повітрообміну за допомогою системи вентиляції;
  • встановлення рівномірного розсіяного освітлення згідно з нормами;
  • наявність медичного пункту біля спортивного залу;
  • підтримування спортивного інвентарю у справному стані;
  • проведення щоденного вологого прибирання;
  • проведення медичного огляду для осіб, що відвідують басейн.
Гігієнічні вимоги до уроку фізичної культури в школі є такими:
  • раціональне структурування уроку з оптимальною моторною щільністю (60–80 %);
  • оздоровча ефективність навантаження;
  • раціональне сполучення уроку фізичної культури з іншими уроками в шкільному розкладі;
  • урок фізичної культури не повинен бути першим у навчальному розкладі школяра, він має сприяти позбуттю статичного напруження організму; крім того, він повинен проводитися в години найбільшої функціональної активності, відповідно до добового біоритму;
  • урок не повинен розташовуватися в розкладі перед або після уроків праці, ритміки, співу, оскільки вони також передбачають зміну статичного навантаження на динамічне;
  • заняття має проводитися в спеціалізованому приміщенні з оптимальним світловим, тепловим режимом, у спеціалізованому одязі, що сприяє загартовуванню й відповідає порі року і завданням уроку;
  • не слід поєднувати два уроки фізичної культури;
  • рухове навантаження повинне відповідати віковим і статевим особливостям школярів, їх стану здоров’я і рівню фізичної підготовленості;
  • обов’язково слід проводити вправи для формування правильної постави, профілактики плоскостопості, бажано — для попередження короткозорості;
  • швидкісне навантаження повинне передувати силовому;
  • для дівчаток обов’язковими є вправи для зміцнення м’язів черевного преса й тазового дна;
  • умови проведення заняття повинні сприяти загартовуванню, розвитку рухових здібностей, забезпечувати травмобезпечність школярів;
  • самоконтроль підвищує оздоровчу ефективність уроку фізкультури;
  • уникати монотонної роботи, що спричиняє перевтому;
  • створити позитивний емоційний фон; • активізувати інтерес до занять;
  • забезпечувати відновлювальні процеси в організмі школяра під час проведення заняття;
  • «пікове» навантаження в основній частині уроку повинне бути короткочасним;
  • необхідно активізувати анаеробні процеси для підвищення фізичної активності та стійкості організму.
Висновок

Причинами травматизму і захворювань, які можуть виникнути при заняттях фізичними вправами, є різні порушення правильного забезпечення тренувань, нераціональна організація і методика занять, неповноцінне технічне та матеріальне забезпечення, а також незадовільне здоров'я що займаються.

Для профілактики таких негативних явищ рекомендується дотримуватися ряду необхідних умов:

  • Займатися фізичними вправами слід в один і той же час, однак не раніше, ніж через 2 години після прийому їжі.
  • Складні вправи необхідно розучувати послідовно, рівномірно збільшуючи їх кількість і навантаження.
  • Дуже важливо дотримувати гігієнічні правила щодо спортивного інвентарю, одягу і взуття.
  • Місце, де проводяться спортивні заняття, також повинно відповідати санітарним нормам.
Кiлькiсть переглядiв: 3243

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.